Helsinki Velotour 2018 -tulokset!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kategorian 3 voittaja Jaakko Pelli (IK-32)

Helsinki Velotour 2018:n tulokset on kilpalähtöjen osalta julkaistu, ja kuntolähtöjen osalta ne päivittyvät reaaliajassa tulospalveluun. Kuntolähtöjen viimeisiä osallistujia odotetaan maaliin Olympiavelodromille ennen iltaseitsemää.

Kilpalähdöissä miesten Elite-luokan voitti taas viime vuoden voittaja, IBD Cyclingin Eero Mäenpää. Naisten Elite-luokan vahvin olin saman seuran Ulla Affolter.

Yleisen kategorian 2 vahvin oli Reaktor Stanga Racingin Timo Metsälä. Kategoriassa 3 voiton vei Idrottsklubben-32:n Jaakko Pelli.

Helsinki Velotour 2018 -kilpalähtöjen tulokset

Helsinki Velotour 2018 -kuntolähtöjen tulokset

Helsinki Velotouriin osallistui 2018 yli 700 pyöräilijää, joista noin 150 kansallisissa kilpalähdöissä ja noin 550 pitkän ja lyhyen matkan kuntolähdöissä. Helsinki Velotour Ry kiittää lämpimästi kaikkia osallistuneita!

24-keskinopeusryhmä lisätty pitkälle matkalle

Helsinki Velotourin pitkälle matkalle on yleisön pyynnöstä lisätty 24 km/h keskinopeutta ajava keskinopeusryhmä. Ryhmällä on järjestäjän puolesta nimetyt vetäjät, ja se pysähtyy kaikilla viidellä taukopaikalla.

24 km/h on ajonaikainen keskinopeus, eli taukoja ei lasketa siihen mukaan.

Huomio kaikille osallistujille: Tapahtuman liikenteenohjaus päättyy, kun 24-ryhmä on ohittanut risteykset. 24-ryhmän perässä ajaa tapahtuman viimeinen huoltoauto. Ryhmän arvioitu maaliintuloaika velodromilla on 18.30.

Kilpalähtöjen ilmoittautuminen avattu

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kategoria 2:n loppukiri vuonna 2017

Helsinki Velotourin 2018-kilpalähtöjen reitit on julkaistu ja ilmoittautuminen on avattu!

M-Elite ajaa tutun 152,9 kilometrin reitin Porvooseen ja takaisin. Kategoria 2 ajaa 110,1 kilometrin lenkin, jossa tehdään Nikkilästä lisäkierros Laukkoskelle ja Hinthaaraan. Kategoria 3 ja N-Elite ajavat 76,8 kilometrin reitin Nikkilään ja takaisin.

Kaudesta 2018 alkaen Suomen Pyöräilyn starttilisenssillä ajava kilpailija voi osallistua Helsinki Velotourin kilpalähtöihin ilmaiseksi. Starttilisenssiin on oikeutettu kilpailija, jolla ei aikaisemmin ole ollut kilpailulisenssiä. Starttilisenssi on voimassa lunastamishetkestä kauden loppuun asti, ja maksaa 107 euroa sisältäen kilpailutilanteet kattavan vakuutuksen, 28 euroa ilman vakuutusta.

Helsinki Velotourin kilpalähtöihin voi osallistua Suomen Pyöräilyn alaisen seuran jäsen, jolla on kilpailulisenssi ja kilpailutilanteet kattava vakuutus. Kilpalähdöt järjestetään SP:n sääntöjen mukaisesti ja kilpailijat sitoutuvat noudattamaan näitä. Helsinki Velotour Ry ja tämän jäsenseurat kannustavat kaikkia kilpailuhenkisiä liittymään paikalliseen pyöräilyseuraansa ja lähtemään mukaan kilpailutoimintaan!

Digital Coaching: Suomen Pyöräily avaa uuden valmennuspalvelun

Suomen Pyöräily avaa uuden nykyaikaisen valmennuspalvelun, jonka kautta voit ostaa itsellesi sopivan harjoitusohjelman. Harjoitusohjelmat on laatinut ammattivalmentajista koostunut asiantuntijaryhmä harjoittelun eri osa-alueilta. Saat päiväkohtaisen harjoitusohjelman suoraan puhelimeesi Coach4Pro-valmennusalustan kautta.

Coach4Pro-valmennusalusta tukee monipuolisesti harjoittelua ja eri valmistajien mittauslaitteita mahdollistaen kokonaisvaltaisen harjoittelun ja palautumisen seurannan. Suomen Pyöräilyn valmennuspalvelusta saatavat tulot käytetään Suomen Pyöräilyn valmennustoiminnan tukemiseen ja kehittämiseen.

Ensimmäisenä on avattu Helsinki Velotouriin 2018 tähtäävät 12 viikon valmennusohjelmat. Ohjelmat jaettu kolmeen eri harjoittelutasoon urheilijan lähtötason ja harjoitteluun käytettävän ajan mukaan.

Varmista sinäkin tavoitteiden saavuttaminen Helsinki Velotourilla ja tue samalla Suomen Pyöräilyä. Osta Suomen Pyöräilyn Helsinki Velotour 2018 -harjoitustusohjelma alta.

Helsinki Velotour 2018 -harjoitusohjelmat

coach4pro_logo

Vuelta Vantaan ja Helsinki Velotourin yhteisilmoittautuminen

13265888_1095359967176772_8338658081837599992_nVuelta Vantaa on vuodesta 2012 järjestetty maantiepyöräilyn kilpa- ja kuntotapahtuma, joka ajetaan aina heinäkuussa Vantaan ja Tuusulan kauniilla maalaisteillä. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään sunnuntaina 22. heinäkuuta, ja tapahtumakeskuksena toimii Vantaankosken koulu.

Voit ilmoittautua sekä Vuelta Vantaaseen että reilua kuukautta myöhemmin ajettavaan Helsinki Velotouriin yhteishintaan 100 €. Yhteisilmoittautumisen viimeinen päivä on maanantai 18. kesäkuuta. Ilmoittautumisen voi maksaa myös Smartumin, EdenRedin ja Sporttipassin liikuntaeduilla.

Yhteisilmoittautumiseen pääset tästä.

Vuelta Vantaan järjestää vantaalainen pyöräilyseura Aviapolis Cycling Team, joka on mukana myös Helsinki Velotourin järjestelyissä.

Kuntotapahtumien yhteisilmoittautuminen

Helsinki Velotourin järjestelyissä mukana olevat pyöräilyseurat järjestävät kevään ja kesän kuluessa lukuisia eteläsuomalaisia pyöräilyn kuntotapahtumia. Voit ilmoittautua näihin edullisesti suorittamalla yhteisilmoittautumisen!

Yhteisilmoittautumisessa ovat mukana seuraavat tapahtumat:

  • Sunnuntaina 6. toukokuuta: Keravan Kevätpolkaisu, järjestäjä Cycle Club Helsinki
  • Lauantaina 12. toukokuuta: Bioracer Evoc GP, järjestäjä Hyvinkään Pyöräilijät
  • Sunnuntaina 22. heinäkuuta: Vuelta Vantaa, 22. heinäkuuta, järjestäjä Aviapolis Cycling Team
  • Sunnuntaina 26. elokuuta: Helsinki Velotour, järjestäjä Helsinki Velotour Ry

Yhteisilmoittautumisen hinnat:

  • Keravan Kevätpolkaisun ennakkoilmoittautumisen päättymiseen 30. huhtikuuta asti: 37,5 € per tapahtuma
  • Bioracer Evoc GP:n ennakkoilmoittautumisen päättymiseen 7. toukokuuta asti: 40 € per tapahtuma
  • Yhteisilmoittautumisen päättymiseen 18. kesäkuuta asti: 50 € per tapahtuma

Yhteisilmoittautumisen voi maksaa myös Smartumin  Edenredin ja Sporttipassin liikuntaedulla.

Voit suorittaa yhteisilmoittautumisen yksin tai ryhmänä täyttämällä ilmoittautumislomakkeen.

Helsinki Velotour 2018

Helsinki Velotour järjestetään vuonna 2018 sunnuntaina 26. elokuuta. Kuntolähtöihin ilmoittautuminen on avattu ja osallistumismaksu on 31. joulukuuta asti vain 40 euroa.

Vuoden 2018 tapahtumaan käyvät maksutapoina nyt myös Smartumin, EdenRedin ja Sporttipassin liikuntaedut. Lisätietoja ilmoittautumisesta löydät ilmoittautumissivulta.

_dsc2764Helsinki Velotour 2018 järjestetään samalla peruskonseptilla kuin positiivista palautetta keränneet kaksi edellistä tapahtumaa. Kuntolähdöissä pysytään kooltaan rajoitetuissa lähtöryhmissä. Suosituiksi osoittautuneita keskinopeusryhmiä on sekä lyhyellä että pitkällä matkalla.

Kilpalähtöjen ilmoittautuminen avataan vuoden 2018 alkupuoliskolla, ja järjestettävistä lähdöistä, näiden aikatauluista ja palkinnoista tiedotetaan tarkemmin lähempänä tapahtumaa. Helsinki Velotourin kilpalähtöihin voivat osallistua kilpailulisenssin haltijat.

Tapahtumaa koskevat kehitysehdotukset ovat edelleen erittäin tervetulleita. Helsinki Velotour Ry pyrkii kehittämään tapahtumaa yhtäältä kaikille pyöräilynharrastajille houkuttelevaksi kuntotapahtumaksi, toisaalta myös aikaisempaa laadukkaammaksi kilpailutapahtumaksi.

Helsinki Velotour Ry toivottaa kaikki niin kuntoilu- kuin kilpailuhenkiset pyöräilijät lämpimästi tervetulleeksi!

Kuva © Mikko Rantanen

Kansallisten kisalähtöjen tulokset

Helsinki Velotourin kansallisten kilpailulähdöt on ajettu, ja sarjojen kolme parasta ovat seuraavat. Linkin takaa löytyvät täydelliset tulokset (M-Elite, N-Elite ja Kategoria 2, Kategoria 3).

Helsinki Velotour Ry onnittelee voittajia!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kategorian 2 loppukiri

Miehet Elite:

  1. Eero Mäenpää, IBD Cycling
  2. Jaakko Toppari, Jurvan Voima
  3. Anssi Kesonen, Racebike-Focus

Naiset Elite:

  1. Pia Pensaari, TVC
  2. Viivi Puskala, CCH
  3. Eva Lehtinen, Reaktor Stanga Racing

Kategoria 2:

  1. Arttu Pekkarinen, IK-32
  2. Miika Rantatorikka, Finnfalz-Rush Racing
  3. Riku Jokinen, CCH

Kategoria 3:

  1. Jaakko Siltaloppi, CCH
  2. Ralf Wadenström, IF Sibbo-Vargarna
  3. Jari Hyttinen, Porvoon Akilles
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kategorian 3 palkintojenjako

Kohti Velotouria – vinkit viimeisen kahden viikon harjoittelujaksolle.

Helsinki Velotour -valmennusryhmällä on takanaan aktiivinen treenikesä. Valmennusryhmää luotsaavaa Marsh Cooper jakaa nyt vinkit viimeisten viikkojen harjoittelujaksolle.

Kauden päätapahtuman lähestyessä on tavoitteena vähentää harjoittelun kuormitusta ja keskittyä laatuun. Tämä merkitsee pitkien lenkkien vähentämistä ja keskittymistä intensiiviseen laatuharjoitteluun. Viimeisen harjoittelujakson intensiteetti määrittyy henkilökohtaisten tavoitteiden mukaisesti, mutta kaikille yhtenäistä on kestävyysharjoittelun vähentäminen ja intensiivisen harjoittelun, sekä levon lisääminen. Tavoitteena on lähteä tapahtumapäivään energisenä, ei liiallisen harjoittelun uuvuttamana.

Nyt on aika myös keskittyä ravitsemukseen ja tehdä suunnitelma riittävästä energian- ja nesteen nauttimisesta tapahtuman/kilpailun aikana. Hiilihydraattivarastojen tulee olla täynnä ennen tapahtumaa ja myös pysyä riittävinä koko suorituksen ajan. Valitset sitten tapahtumaeväiksi voileivät tai urheiluravinnevalmisteet tärkeintä on, että olet harjoitellut syömistä ja juomista lenkeillä myös niillä eväillä, jotka tapahtumaan valitset. Sama pätee urheilujuomavalmisteisiin, älä koskaan lähde kilpailuun tai kauden päätapahtumaan testaamaan uuden valmisteen toimimista.

Marsh suosittelee suunnittelemaan tapahtumapäivän ravinnon saannin etukäteen ja huolehtimaan myös sen toteuttamisesta. “Esimerkiksi kilpaillessani nautin helposti imeytyvää hiilihydraattia tunnin jälkeen startista, ja tämän jälkeen joka 20-30 minuutin välein. Tämä ei ehkä vastaa omia tarpeitasi, mutta antaa käsityksen siitä, että järjestelmällisyys on tarpeen ravinnon saannin suhteen.”

Hiilihydraattien tankkaus tai lisääminen ruokavaliossa tulisi aloittaa noin kolme päivää ennen tapahtumaa. Näin varmistat, että hiilihydraattivarastosi ovat täynnä ja tapahtumaa edeltävä yö sujuu levätessä, eikä yöpalaa nauttiessa. Jaksota siis energiatankkaus useammalle päivälle ennen tapahtumaa ja lisää hiilihydraatteja maltillisesti kaikilla aterioilla.

Henkilökohtaiseen valmistautumiseen kuuluu olennaisesti myös kalustosta huolehtiminen. Tarkista, että pyöräsi on kaikin puolin kunnossa hyvissä ajoin niin, että ehdit tarvittaessa viellä huollattaa pyörän tai tehdä itse tarvittavat säädöt ja korjaukset. Kiinnitä huomiota vaihteiden toimivuuteen ja mikäli aiot hankkia uudet renkaat asenna ne paikoilleen. Tarkista myös ketju ja takaratas, sekä jarrupalat. Pumppaa renkaat edellisenä iltana ennen tapahtumaa, jotta voit vielä aamulla varmistua siitä, ettei renkaiden kanssa tule yllättäviä ongelmia. Muista myös ladata pyöräilytietokoneesi ennen tapahtumaa, mikäli olet tottunut oman suoritustasosi mittaamiseen, lisää se suoritusvarmuutta tapahtumassa ja auttaa vauhdin hallinnassa.

Kysy itseltäsi onko sinulla huolia tai mietteitä tapahtuman kulun tai oman valmistautumisen suhteen. Mikäli reitti tai jokin sen osa mietityttää, käyt tutustumassa siihen etukäteen tai aja samantapainen tienpätkä jossain kotisi läheisyydessä. Omien epäilysten ääneen sanominen auttaa niiden kohtaamisessa. Tavoitteena on lähteä tapahtumaan luottavaisin mielin. Muista, että sinä nyt olet valmis! Olet valmistautunut huolellisesti, ole itsevarma ja luota siihen, että selviät kaikista mahdollisista haasteista, jotka tapahtuma mahdollisesti eteesi tuo. Vaikka harjoittelussasi olisi ollut vastoinkäymisiä, unohda ne nyt. Olet tehnyt parhaasi.

Ja kun kyse on harrastuksesta, muista huomioida arjen ja elämän kokonaiskuormittavuus. Mikäli töissä tai kotona on huolia tai kiirettä, jätä harjoitus väliin. On tärkeämpää voida henkisesti hyvin, kuin puristaa viimeisellä harjoitusjaksolla liikaa. Levännyt ja oikein fokusoitunut mieli on tärkeämpi voimavara kuin täydellisesti suoritettu viimeinen intervalliharjoitus.

Tapahtumaa edellisenä päivänä käy lyhyellä lenkillä ja herättele kroppaasi. Ei ole tarvetta enää puristaa kokonaista intervalliharjoitusta, mutta käy muutamalla eri vaikeustasolla, jota arvioit tarvitsevasi tapahtumassa. Viimeistelyharjoitus voi sisältää esim. pyöritysharjoituksia ja kiihdytyksiä. Muista pitää lenkki tarpeeksi lyhyenä (max. 2 tuntia) ja huolehtia riittävästä energian saannista.

velotour-kehonpainoharjoitteet-ryhmakuva

Ensi viikolla ilmestyvässä Fillari-lehdessä lisää valmennusryhmän tunnelmia ja omalla kehon painolla tehtävä pyöräilyä tukeva harjoitusohjelma, josta on iloa koko vuoden ajan.